ایمپلنت دندانی
2020-11-28
ضایعات پاتولوژیک فک و دهان

درمان ضایعات پاتولوژیک

کیستها و تومور های خوش خیم و بدخیم یکی از بیماریهای نادر ولی ممکن در ناحیه دهان، فک و صورت هستند که انواع بسیاری داشته و هر کدام نیازمند توجه و اقدام کاملا علمی هستند. درمان اینگونه مشکلات بصورت طبیعی همیشه  با درصدی عود همراه هستند و در صورتیکه با دقت و اصولی انجام نشوند می توانند دچار عود با درصد بیشتر و نیاز به جراحیهای متعدد و ایجاد ضایعات جبران ناپذیر گردند. بنابراین معاینات کلینیکی و رادیوگرافیک دوره ای و همچنین مراجعه به پزشک در صورت ایجاد علایم مشکوکی مثل درد، تورم، بی حسی،مشکلات بلع و یا تنفس که اخیرا ایجاد شده شدیدا توصیه می گردد.

ضایعات پاتولوژیک فک و دهان

ضایعات پاتولوژی فک و دهان به معنای مشکلات به وجود آمده در ناحیه فک است که می‌تواند توسط متخصص پاتولوژیست درمان شود. به طور کلی ضایعات پاتولوژیک فک شامل چندین دسته‌بندی می‌شود که در ادامه دو دسته از معمول‌ترین آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

1- تومورهای خوش‌خیم و بدخیم در ناحیه فک و صورت

تومورهای خوش‌خیم یا بدخیم از جمله ضایعات پاتولوژیک فک و صورت هستند که اگر به موقع درمان نشوند، می‌توانند مشکلات بیشتری را برای فرد بیمار ایجاد کنند. تومورهای خوش‌خیم (مانند آملوبلاستوما) رشد نسبتاً سریعی در ناحیه فک و صورت دارند و می‌توانند باعث تخریب بافت‌های مجاور شوند؛ اما تومورهای بدخیم علاوه بر تخریب بافت‌های مجاور، می‌توانند به بافت‌های دوردست مانند غدد لنفاوی و ریه و حتی مغز نیز رسیده و منتشر شوند. اگر فرد بیمار با مشاهده علائم به سرعت به پزشک متخصص مراجعه کند، می‌توان با درمان سریع مشکل را برطرف کرد؛ اما اگر بیمار به موقع به پزشک مراجعه نکند، ممکن است در انتها شیمی درمانی نیز برای معالجه لازم باشد.

علائم تومورهای فکی و دهانی

شیوع تومورها معمولاً در فک پایین بیشتر از فک بالاست. تومورهای دهانی می‌توانند در گلو نیز ظاهر شوند. به طور کلی از جمله علائم تومورهای دهانی، ایجاد زخم یا لکه‌های سفید و قرمز در دهان است که پس از گذشت مدت طولانی نیز از بین نمی‌روند. در صورت مشاهده چنین علائمی بهتر است در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنید. مطب دکترشهاب الدین عزیزی متخصص جراحی فک و صورت در تهران آماده‌ی پاسخگویی به مشکلات شماست.

درمان تومورهای فکی و دهانی

پس از تشخیص تومور در دهان توسط متخصص مربوطه، محتمل‌ترین روش برای درمان جراحی است. به دلیل ماهیت تهاجمی تومورها، در جراحی بخشی از بافت‌های سالم اطراف تومور نیز برداشته می‌شود. در برخی از جراحی‌ها نیز با توجه به نوع تومور و پیشروی آن، ممکن است لزوم به برداشتن بخشی از فک نیز احساس شود.

2- ضایعات پاتولوژیک فک؛ کیست‌های ناحیه فک و صورت و دهان

کیست‌های ناحیه دهان و صورت از دیگر ضایعات پاتولوژیک فک هستند که نیازمند درمان سریع می‌باشند. کیست‌های دهانی در صورتِ مراجعه دیر هنگام به متخصص پاتولوژیست می‌توانند باعث شکستگی استخوان‌های فک شوند که علاوه بر ضعف در عملکرد، نقص در زیبایی فرد را نیز به دنبال خواهد داشت. نکته مهم دیگر این است که اگر درمان کیست‌های دهانی به موقع انجام نشود، در انتها ممکن است فرد دچار کیست‌های سرطانی شود. در ادامه به توضیح علائم و درمان کیست‌ فکی خواهیم پرداخت.

علائم کیست‌های فک و صورت

کیست‌های دهانی به طور کلی می‌توانند بدون هیچ‌گونه علامت خاصی در دهان ظاهر شوند و معمولاً در معاینات دندانپزشکی تشخیص داده می‌شوند. کیست ممکن است به صورت یک ضایعه یا تاول در دهان قابل مشاهده باشد. اگر کیست آلوده باشد، نشانه‌هایی مانند قرمزی و التهاب یا درد را به همراه خواهد داشت. در هر صورت برای تشخیص قطعی وجود کیست در دهان، باید به متخصص مربوطه مراجعه شود.